piątek, 6 maja 2016

Kruche ciasteczka maślane

Pewnego wieczora wpadł mi do głowy pomysł na zrobienie drobnych ciasteczek maślanych, które idealnie by się nadawały jako dodatek do kawy. Chciałam także połączyć pichcenie z zabawą z dzieckiem oraz z wypróbowaniem nowych foremek do ciastek.


Od razu pogrzebałam w różnych przepisach książkowych i internetowych. Znalazłam stary dobry przepis, który już mi się kiedyś sprawdził. Ciastka robi się bardzo szybko, a przy tym jest super zabawa ;) Ciastka są kruche, lekko słodkie, o smaku maślanym, a do tego można je przechowywać jeszcze przez kilka dni po upieczeniu w szczelnie zamkniętym pudełku (u mnie metalowym), choć szczerze mówiąc - znikają ekspresowo ;)

Poniżej przepis na 4 blachy ciastek o różnych kształtach:
  • 230 g masła,
  • 175 g drobnego cukru do wypieków - może być także cukier brązowy,
  • 1 jajko,
  • 2-3 łyżeczki cukru waniliowego lub ekstraktu z wanilii,
  • 400 g mąki pszennej - może być także orkiszowa,
  • szczypta soli.
Wszystkie składniki powinny być o temperaturze pokojowej.

A teraz do dzieła:
1. Miękkie masło ucieram mikserem z cukrem na puszystą masę.
2. Dodaję jajko i cukier waniliowy / wanilię i dalej ucieram.
3. Na koniec dodaję przesianą mąkę i sól i wyrabiam ciasto.
4. Ciasto owijam w folię spożywczą i wstawiam do lodówki na 15-20 minut do schłodzenia.
5. Piekarnik nastawiam na 200C w opcji z termoobiegiem.
6. Po tym czasie wyjmuję ciasto z lodówki. Podsypuję blat kuchenny odrobiną mąki. Odrywam kawałek ciasta i rozwałkowuję je na ok. 4-5 mm. Jeżeli ciasto przykleja się do wałka, to jeszcze chwilę je chłodzę.
7. Foremkami wyciskam ciasteczka, które kładę na wyłożoną papierem do pieczenia blachę. Wykałaczką robię szlaczki na ciasteczkach.
8. Ciastka piekę w 200C ok. 5-7 minut aż do zrumienienia brzegów. W tym czasie szykuję kolejną partię ciasteczek według powyższych kroków.
9. Po wyjęciu zostawiam ciasteczka jeszcze na blaszce przez kilka minut, a potem przekładam je na kratkę do ostudzenia.

Ciasteczka są rewelacyjne i jak pisałam wcześniej - znikają błyskawicznie ;)

Smacznego!











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz